مبنای محاسبه روز نوروز

محاسبه سال خورشیدی تا پیش از پیدایش تاریخ جلالی در سال ۴۶۷ یا ۴۷۱ به این ترتیب بود که سال را به دوازده ماه سی روزه تقسیم می‌کردند که جمعا ۳۶۰ روز می‌شد. پنج روز باقی مانده را در پایان آبان‌ماه یا اسفندماه بر آن می‌افزودند که جمعا ۳۶۵ روز می‌شد. با این حال پنج ساعت و ۴۸دقیقه و ۴۵/۵۱ ثانیه باقی می‌ماند. این زمان در هر چهار سال، یک روز می‌شد و از آنجا که در محاسبه نمی‌آمد، روز اول فروردین در فصول سال تغییر می‌کرد. این ماه‌های خورشیدی نیز در آن زمان، مانند ماه‌های قمری در فصول سال متغیر بود یعنی نوروز در آغاز فروردین واقعی، یعنی نقطه آغاز اعتدال ربیعی قرار نداشت.

ادامه مطلب ...

نوروز از دیدگاه اسلام و تشیع

در اسلام و به ویژهٔ آیین تشیع به نوروز به عنوان روزی خجسته نگاه شده است و بر گرامی داشتن آن تأکید شده است. از دیدگاه شیعه، نوروز روز ظهور امام زمان است. در حدیثی از امام صادق آمده است:
«روز نوروز همان روزی است که خداوند در آن از بندگانش پیمان گرفت که او را پرستش کنند و هیچ چیزى را شریک او ندانند و این که به پیامبران و اولیایش ایمان بیاورند و آن نخستین روزی است که خورشید در آن طلوع کرده، و بادهاى باردار کننده در آن وزیده است و گلها و شکوفه‌هاى زمین آفریده شده است. و آن روزیست که کشتى نوح(ع) به کوه جودى قرار گرفت. و آن روزى است که در آن قومى که از ترس مرگ از خانه‌هاى خود بیرون آمدند و آنها هزارها نفر بودند پس خداوند آنها را بمیراند و سپس آنها را در این روز زنده کرد. و آن روزیست که جبرئیل بر پیامبر (ص) فرود آمد. و آن همان روزیست که ابراهیم(ع) بتهاى قوم خود را شکست. و آن همان روزیست که پیغمبر خدا، امیرالمومنین على(ع) را بر دوش خود سوار کرد تا بتهاى قریش را از بالاى خانه خدا به پائین انداخت و آنها را خرد کرد...»

رسم و رسوم در عید نوروز

سبز کردن (سبزه رویاندن):
رویاندن دانه های غلات وحبوبات ((گندم ،جو،عدس و....))در آذر بایجان برای مراسم عید نوروز ریشه در باورهای کهن دارد. در این دیار اواخر دهه دوم اسفند خانم های خانه با خیس کردن دانه های غلات اقدام به رویاندن سبزه برای سفره هفت سین می کنند بعد از جوانه زدن دانه های آنها را در ظرف مخصوص گذاشته با جلوه های ویژه موسوم بوده است بدین گونه که در بعضی از خانواده با استفاده از انواع تزئین با بستن روبان و...طروات وزیبایی به این نما در بهار می دهند این سبزه تا روز سیزده فروردین نگهداری شده ودر روز سیزده بدر به آب سپرده می شود.

رنگ کردن تخم مرغ:
رنگ کردن تخم مرغ از دیگر رسوم عید نوروز در آذربایجان است تخم مرغ به عنوانسمبل نطفه باروری جایگاه خاصی در تزئین سفره هفت سین و بازی بچه ها دارد این تخمرغ ها رادبرای سفره هفت سین وعید دانه(بایرامیلق) به اشکال ورنگ های مختلف رنگ آمیزیمی شوند در دهاه گذشته غالبا این رنگها را از طریق رنگهای گیاهی مانند پوست گردو ، انار ، پیاز، برگ مو و انواع گیاهان صورت می گرفت.

ادامه مطلب ...